Æg gør godt

Alle æg, uafhængig af hvilken kategori de tilhører, indeholder næsten alle de næringsstoffer, kroppen har brug for; vitaminer, mineraler, protein og fedt. Det eneste, ægget ikke indeholder, er kulhydrater, fibre og C-vitamin.

Vitaminer

A-vitamin

Bidrager bl.a. til stærke knogler, sundt blod, et godt syn og er med til at styrke og vedligeholde kroppen.

B-vitamin

Bidrager til sunde nerver, hud, hår, lever, muskeltoning og kredsløbets funktioner. Det beskytter også mod mentale forstyrrelser, depression og angst.

D-vitamin

Æg har et højt indhold af D-vitamin, som bidrager til at sikre den rigtige balance i immunsystemet. Menes at være knyttet til kroppens generelle energiniveau og humøret samt blodsukkerreguleringen.

E-vitamin

En kraftig antioxidant, som bidrager til et godt kredsløb, vævsdannelse og sårheling.

K-vitamin

Bidrager til at få blodet til at størkne og fremme knoglevæksten.

Mineraler

Choline

Har i forsøg vist sig at være særlig positivt forhold til udviklingen af de regioner i et fosters hjerne, der har betydning for hukommelsen.

Folsyre

Gavnligt for de røde blodlegemer og for cellernes deling. Især vigtigt for gravide og ammende.

Lutein

Et naturligt forekommende carotenoid pigment, der har en positiv indvirkning på synet. Kan reducere risikoen for visse øjenlidelser. Biotilgængeligheden af lutein fra æg er 3 gange højere end fra f.eks. spinat.

Pantotensyre

Bidrager til omdannelsen af mad til energi. Gavner desuden nervesystemet og produktionen af hormoner.

Omega 3 og 6 fedtsyrer

Virker forebyggende på åreforkalkning. Omega 3 og 6 fedtsyrer hører til "det gode fedt"

Protein

Æg har den højeste ernæringsmæssige proteinkvalitet af alle fødevarer. Protein er livsnødvendig for opbygning og vedligeholdelse af kroppens celler. Protein opretholder også et sundt stofskifte, giver energi og hjælper kroppen med at bekæmpe infektioner.

 

Kolesterol

Æg indeholder en del kolesterol. Men de nyeste undersøgelser viser, at æg ikke forhøjer kolesterolmængden i blodet hos sunde og raske mennesker. Det betyder, at du roligt kan spise et æg om dagen som en del af en varieret kostplan, uden at risikoen forhjertesygdom eller blodpropper øges*

Omvendt kan indtagelse af æg faktisk medvirke til et lavere blodtryk, idet æg er en fremragende leverandør af næringsstoffet, cholin.

Cholin spiller en vigtig rolle i nedbrydningen af homocystein, en aminosyre i blodet, der kan være forbundet med øget risiko for hjertesygdom. 

*Kilde: DTU Fødevareinstituttet. Æg i kosten og betydning for sundhed og sygdom, 2011.

Salmonella

Danske æg er stort set fri for bakterien, salmonella. Rent faktisk har danske æg fået særstatus i EU, fordi vi har så lav en forekomst af salmonella – og fordi vi er underlagt verdens strengeste salmonellakontrol-program.

  • Hvide Høner På Græs 2Web
  • Hvide Høner På Græsweb
  • Hvide Hønsweb
  • Enlig Høne I Gård
  • Høner Gemmer Sig I Grønt Græs
  • Høner På Pind I Strald